Slagers van der Meer en Admiraal samen aan de worst

Persbericht

CASTRICUM - Natuurlijk blijven er genoeg uitstekende slagers over in Castricum, als slager Peter Admiraal op 1 maart de deur voor de laatste maal achter zich dichttrekt. Maar toch zullen de vaste klanten hun wekelijkse of soms dagelijkse bezoekje aan de zaak missen. Al was het alleen maar vanwege die niet te versmaden worst. Met liefde gemaakt en befaamd in de wijde omtrek. Waar vind je die tegenwoordig nog?

Slagerij Admiraal bestaat al vanaf 1896, dus 120 jaar, en is begonnen door de grootvader van de inmiddels 66-jarige Peter Admiraal. Al die jaren stond kwaliteit, klantvriendelijkheid en dierenwelzijn hoog in het vaandel bij de slagersfamilie. Peter: "Zelf koeien en varkens kopen, zomers buiten en eventueel bijvoeren, draagt bij aan het dierenwelzijn en aan een zeer goed product. Koeien die niet goed verzorgd worden en geen uitgekiend voedsel krijgen, blijken in de praktijk slecht vlees te zijn en niet geschikt voor consumptie, hooguit bij de kiloknaller. Ik wil zeker zien en voelen dat mijn koeien zich prettig voelen in de wei." Hij klaagt niet over zijn klantenkring, die zelfs van ver buiten Castricum komt. Een  geslachte koe is soms al binnen een dag uitgebeend en al deels verkocht via de toonbank in de vorm van een tournedos, ossenhaasje of heerlijke entrecote. Dan heeft Peter nog zijn eigen worsten, gerookt of niet, met zijn eigen recept en een smulpartij voor de liefhebber.

Nog even en slagerij Admiraal is niet meer, maar het goede nieuws is dat zijn worsten nog leverbaar blijven en zelfs door hem worden gemaakt. Peter Admiraal en collega-slager Joost van der Meer hebben namelijk de handen ineen geslagen. Peter gaat bij slagerij Van der Meer zijn eigen recept worsten maken, die vervolgens bij Van der Meer in de vitrine komen. Geen andere producten, alleen worsten, het paradepaardje. "Want ik ga het
natuurlijk wat kalmer aan doen en er moet tijd over blijven om van te genieten."

Plannen

De samenwerking met Peter Admiraal is niet de enige verandering bij slagerij Joost van der Meer. De slager heeft zitting genomen in een projectgroep (Ruimtelijke Structuur) die zich bezighoudt met de toekomst van het centrum. "Natuurlijk om inspiratie en ideeën op te doen voor mijn eigen bedrijf, maar ook om mee te praten over veranderingen in ons dorp. We kijken naar een sterkere ruimtelijke relatie tussen Dorpsstraat, Bakkerspleintje, Torenstraat en Burg. Mooijstraat. Een van de ideeën is om de slagerij te verplaatsen binnen het centrum, en zo meer ruimte te creëren voor horeca rondom het pleintje in de Dorpsstraat." Joost vindt dat er meer samenwerking moet komen tussen retail (winkels) en horeca. Zo werkt hij bijvoorbeeld al samen met het nieuwe Johnny's Café. "Er zijn geweldige plannen in het centrum van Castricum om de gezelligheid te verhogen. Daar wil ik graag deel vanuit maken."

Borrelhapje

Ook Joost van der Meer heeft alleen maar kwaliteitsvlees in zijn slagerij, ook van eigen koeien, Moers kalfsvlees en Beemsterland varkens die je zelfs kunt bezoeken. Hij verheugt zich op de samenwerking met Peter Admiraal. "Met de worsten van Peter Admiraal en mijn eigen Heerlykhyd-producten kunnen we geweldig bijdragen aan de gezelligheid in het dorpshart, al was het maar als borrelhapje". U zult ze tegen komen Peter Admiraal en Joost van der Meer, op en rond het horecapleintje.

Gildenieuws

MaandagMa 11.00 t/m 18.00 uur
DinsdagDi 08.30 t/m 18.00 uur
WoensdagWo 08.30 t/m 18.00 uur